مدرسه علمیه الزهرا مینودشت
 
   



مراسم عزاداری و سوگواری  شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها امروز صبح با حضور طلاب و اساتید و کادر مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها مینودشت برگزارشد

موضوعات: اخبار مدرسه علمیه الزهرا(س)مینودشت  لینک ثابت
[شنبه 1395-08-15] [ 02:01:00 ب.ظ ]


...


لفظ صدقه در قرآن، بسیار آمده است صدقه نیز همانند زکات، در اصطلاح متشرعه، مفهوم خاصی پیدا کرده و تنها برکمک های مالی مستحبی، که شخص وظیفه شناس و متعبد، علاوه بر تکلیف واجب خود، به فقرا می دهد، اطلاق می شود، که نقطه مقابل زکات واجب مالی است؛ امادرقرآن، صدقه نیز همانند زکات، مفهومی بسیار گسترده دارد و علاوه بر صدقات مستحب، بر زکات واجب هم اطلاق می شود؛چنانکه در آیه 60 سوره توبه آمده است:

صدقات تنها برای نیازمندان، مساکین،کارگزاران آن، کسانی که باید دلهایشان را به دست آورد ……………….

در این آیه، واژه صدقه در مورد زکات واجب بکار رفته و راه های مصرف آن را نیز برمی شمارد.

صدقه در قرآن،در موارد مستحبی نیز به کار رفته و حتی در مواردی مثل مهریه ازدواج نیز از مشتقات همین ماده استفاده شده است.

وَ ءاتُوالنِساءَ صَدُقاتِهِنَ نِحلَه(نساء4)

در این جا «صدُقه»به ضم دال که هم ریشه با صدقه است، بر مهریه زن اطلاق شده است. می توان گفت که در مجموع بیش از بیست مورد در قرآن از واژه صدقه و مشتقات آن مانند:تصدق،صدُقه،مصدقین، متصدقین،متصدقات استفاده شده است در قرآن درباره صدقه، تعابیر زیبایی آورده شده و یا نتایج جالبی بر آن بار شده که افراد را به آن ترغیب می کند؛مثل آنکه می فرماید:

«اگر صدقه خود را مخفی بدارید، بهتر است و گناهان شما را جبران می کند و در هر حال، خداوند از کارهای شما آگاه است.(بقره،ص 271)

و با گرفتن صدقه، آنان را پاکیزه گردان(توبه 103)

چندین برابر آن را پس خواهند گرفت(حدید18)

خدا آنان را پاداش می دهد(یوسف 88)

خدا برایشان زمینه بخشش و پاداش عظیم را فراهم کرده است(احزاب 7)

اخلاق در قرآن ج3-محمدتقی مصباح یزدی-1391،قم،ص 301و302

موضوعات: قرآنی  لینک ثابت
 [ 01:54:00 ب.ظ ]




شبهه

چرا شیعیان ادعا می کنند که وقتی میت در قبر گذاشته می شوداز او درباره ی ائمه سوال می شود؟آیا شیعیان برای این ادعای خویش دلیل و مدرکی دارند؟.

پاسخ:

یکی از عقاید مسلمانانآن است که در قبر دو ملک به نام های«نکیر» و«منکر»از میت نسبت به اعتقاداتش سوال می کنند، به حدی که «البانی»عالم سرشناس وهابی می نویسد:«تمام امت اجماع دارند که در قبر مردگان زنده شده و دو ملک از آنها سؤال می کنند و نان یکی از آنها «منکر»و دیگری«نکیر»است.(آیات البینات محمد الدین البانی،ج1،ص88

حال میت مسلمان در قبر چه چیزی باید بگوید؟

در این زمینه روایات متعدد و صحیح السندی در کتب شیعه وجود داردکه به یکی از آنها اشاره می شود.

شیخ طوسی در تهذیب الاحکام روایت صحیحی را از امام باقر نقل کرده است: وقتی میت را در لحد گذاشتید عقایدش  و از جمله ولایت امام علی علیه السلام و ائمه طاهرین علیه السلام را به او تلقین کن و بگو چنین بگوید: بگو به نام خدا و به یاد خدا و در راه خدا و بر دین رسول خدا -که درود خدا بر او و آلش باد- آیت الکرسی را بخوان و با دست خود بر شانه راستش بزن،پس از آن بگو:ای فلانی( در جواب نکیر و منکر) بگو: راضی هستم که خداوند پروردگار من و اسلام دین من و محمدصل الله علیه و آله و سلم و پیامبر و علی علیه السلام امام من است و امام من است و امام زمان خودت را نام می بری.

بررسی سند این روایت:

در این روایت افراد زیر قرار دارند که بررسی اجمالی هرکدام به شرح ذیل است:

1- حسین بن سعید اهوازی: شیخ طوسی ایشان را ثقه معرفی کرده است.(الفهرست شیخ طوسی-ص112)

2-حماد بن عیسی: نجاشی رحمه اللهدر باره وی می نویسد: حماد بن عیسی … او ثقه بود و در روایت راستگو(فهرست اسماء مصنفی الشیعه ص118)

3-حریز بن عبدااله، شیخ طوسی رحمه الله د ر«الفهرست» او را ثقه معرفی کرده است(الفهرست،ص 118)

4-زراره بن اعین، زراره نیز از نظر علمای رجال شیعه و موثق است نجاشی می نویسد :« زاره بن اعین ….. بزرگ شیعهدر زمان خود و پیشوایشان بود و قاری قرآن ، فقیه، آگاه به علم کلام، شاعر و ادیب بود و در وجود او فضیلت و دین جمع بود و در آنچه روایت می کرد،صادق بود.(رجال نجاشی،ص175)

نتیجه

نظر به اینکه تمام راویان در این روایت امامی  وموثق هستند روایت صحیحه است و شیعه طبق مبانی خویش برای این سوال پاسخ معتبر دارد.

دیگاه اهل سنت

«بیهقی»از علمای بزرگ اهل سنت، یک باب را در این زمینه آورده و با اشاره به عنوان باب می نویسد:

با ب آنچه در مورد شهادت دادن میت به رسالت پیامبر و خلفای بعد از حضرت آمده است، و روایت در این باره صحیح و قطعی است و این یکی از علایم نبوت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله است.(دلائل النبوه بیهقی،ص55)

وی در این عنوان تصریح می کند که در باب شهادت میت به رسالت رسول خدا صل اله علیه و آله و سلم و خلفای بعد از آن حضرت روایات صحیح و ثابتی وارد شده است.

موضوعات: شبهات دینی  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-08-03] [ 11:40:00 ق.ظ ]