شبهه

چرا شیعیان ادعا می کنند که وقتی میت در قبر گذاشته می شوداز او درباره ی ائمه سوال می شود؟آیا شیعیان برای این ادعای خویش دلیل و مدرکی دارند؟.

پاسخ:

یکی از عقاید مسلمانانآن است که در قبر دو ملک به نام های«نکیر» و«منکر»از میت نسبت به اعتقاداتش سوال می کنند، به حدی که «البانی»عالم سرشناس وهابی می نویسد:«تمام امت اجماع دارند که در قبر مردگان زنده شده و دو ملک از آنها سؤال می کنند و نان یکی از آنها «منکر»و دیگری«نکیر»است.(آیات البینات محمد الدین البانی،ج1،ص88

حال میت مسلمان در قبر چه چیزی باید بگوید؟

در این زمینه روایات متعدد و صحیح السندی در کتب شیعه وجود داردکه به یکی از آنها اشاره می شود.

شیخ طوسی در تهذیب الاحکام روایت صحیحی را از امام باقر نقل کرده است: وقتی میت را در لحد گذاشتید عقایدش  و از جمله ولایت امام علی علیه السلام و ائمه طاهرین علیه السلام را به او تلقین کن و بگو چنین بگوید: بگو به نام خدا و به یاد خدا و در راه خدا و بر دین رسول خدا -که درود خدا بر او و آلش باد- آیت الکرسی را بخوان و با دست خود بر شانه راستش بزن،پس از آن بگو:ای فلانی( در جواب نکیر و منکر) بگو: راضی هستم که خداوند پروردگار من و اسلام دین من و محمدصل الله علیه و آله و سلم و پیامبر و علی علیه السلام امام من است و امام من است و امام زمان خودت را نام می بری.

بررسی سند این روایت:

در این روایت افراد زیر قرار دارند که بررسی اجمالی هرکدام به شرح ذیل است:

1- حسین بن سعید اهوازی: شیخ طوسی ایشان را ثقه معرفی کرده است.(الفهرست شیخ طوسی-ص112)

2-حماد بن عیسی: نجاشی رحمه اللهدر باره وی می نویسد: حماد بن عیسی … او ثقه بود و در روایت راستگو(فهرست اسماء مصنفی الشیعه ص118)

3-حریز بن عبدااله، شیخ طوسی رحمه الله د ر«الفهرست» او را ثقه معرفی کرده است(الفهرست،ص 118)

4-زراره بن اعین، زراره نیز از نظر علمای رجال شیعه و موثق است نجاشی می نویسد :« زاره بن اعین ….. بزرگ شیعهدر زمان خود و پیشوایشان بود و قاری قرآن ، فقیه، آگاه به علم کلام، شاعر و ادیب بود و در وجود او فضیلت و دین جمع بود و در آنچه روایت می کرد،صادق بود.(رجال نجاشی،ص175)

نتیجه

نظر به اینکه تمام راویان در این روایت امامی  وموثق هستند روایت صحیحه است و شیعه طبق مبانی خویش برای این سوال پاسخ معتبر دارد.

دیگاه اهل سنت

«بیهقی»از علمای بزرگ اهل سنت، یک باب را در این زمینه آورده و با اشاره به عنوان باب می نویسد:

با ب آنچه در مورد شهادت دادن میت به رسالت پیامبر و خلفای بعد از حضرت آمده است، و روایت در این باره صحیح و قطعی است و این یکی از علایم نبوت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله است.(دلائل النبوه بیهقی،ص55)

وی در این عنوان تصریح می کند که در باب شهادت میت به رسالت رسول خدا صل اله علیه و آله و سلم و خلفای بعد از آن حضرت روایات صحیح و ثابتی وارد شده است.

موضوعات: شبهات دینی  لینک ثابت